09.12.2023
GF55mmF1.7 R WR: Documentar x Nora Lorek
Modele de acasă
Patterns of Home este un proiect creat în colaborare cu un colectiv de femei din așezarea refugiaților Bidibidi din nord-vestul Ugandei. Aici 250.000 de oameni locuiesc aproape de granița Sudanului de Sud, unde și-au fugit din casele lor în timpul războiului civil din 2016, creând acum noi case într-un loc în continuă transformare din cauza tensiunilor politice și a schimbărilor climatice.
Majoritatea refugiaților fiind femei și copii și plecând în timpul împușcăturilor pe timp de noapte, lenjeriile lor de pat brodate numite Milaya sunt adesea unul dintre puținele lucruri pe care le purtau. Modelele realizate manual au fost realizate în Sudanul de Sud de generații, iar tradiția Milayasului continuă în ceea ce a devenit casa lor temporară, în așteptarea încheierii războiului.
După ce primele lor portrete au fost publicate în National Geographic în 2018, am fondat The Milaya Project, o organizație non-profit care leagă refugiații sudanezi de Sud cu clienții care doresc să cumpere perne frumoase brodate manual din tabăra de refugiați și să susțină forma de artă tradițională. Derulăm un magazin online și toate profiturile sunt direcționate pentru a ajuta colectivele de femei să-și extindă afacerile și pentru a-și asigura familiile din Bidibidi.
GFX100 II și GF55mmF1.7 R WR
Îmi amintesc viața în imagini. Mulți oameni pur și simplu ridică o cameră la ocazii speciale, pentru mine este important să documentez viața de zi cu zi ca pe o ocazie specială. Să pui o imagine acelor momente care pentru unii sunt normale, iar pentru alții greu de imaginat. Pentru asta cred că sunt imaginile și poveștile, pentru a crea curiozitate, o mai mare înțelegere și empatie unul pentru celălalt.
Când am început să lucrez cu femeile din așezarea de refugiați Bidibidi din Uganda în 2017, am fost umilită să fiu primită de oameni care au trebuit să îndure atât de multe. Să fug de acasă, mulți dintre ei pentru a treia oară în viață, dar acum să mă lași în preajma lor și să le fotografiez casele noi și în fiecare zi nu aș da de la sine înțeles. În aceste situații vreau să fiu prezent și să arăt sensibilitate și unde este atât de important încât nu trebuie să-mi fac griji pentru echipamentul meu, ci să mă concentrez pe deplin asupra oamenilor din jurul meu.
Pentru mine, a face cele mai bune imagini înseamnă a eșua, a trece peste frustrare și a-i da o nouă șansă. Realizând că nu era momentul potrivit, lumina potrivită, starea de spirit potrivită sau faptul că eram stresat. Trebuie să încercăm din nou, să așteptăm cu răbdare ca o capră să intre sau să iasă din fundal, sau ca norii să acopere soarele.
Surorile Unia și Gaba au stat cu răbdare pentru portrete de mulți ani. Până acum probabil că pot face ca o expoziție să-și acopere pereții doar cu portretele de familie. Adesea am vorbit zile întregi despre realizarea unui portret, până când se hotărăsc asupra rochiei și toți copiii sunt acolo. Și uneori pur și simplu trec pe lângă și întreb dacă putem face unul acum pentru că lumina este atât de frumoasă și totul este perfect.
Deci, odată ce o scenă este setată, totul trebuie să meargă repede; pilotul meu automat și Fuji-ul meu. Comutarea cu ușurință între video și statică și având o cantitate aproape nelimitată de opțiuni presetate din care să aleg, îmi este ușor să lucrez în situații în care multitasking-ul este doar una dintre părțile dificile.
Sunt aici pentru oameni, cumva a fi fotograf este probabil o alegere puțin egoistă, îmi dă un motiv să fiu constant curios. Este departe de a fi ușor, dar vine cu multe beneficii. Ascunderea în spatele unei camere este una dintre ele. Nu sunt foarte extrovertit, ciudat de timid în multe situații și surprinzător de îndrăzneț odată ce țin o cameră. Este fascinant câte fețe putem avea și ce instrumente potrivite pot face cu noi.
Lucrul cu formatul mediu GFX mi-a oferit oportunitatea de a încerca noi domenii și de a-mi extinde proiectele documentare în domenii mai artistice pe care nu le-aș fi explorat anterior. Atât redarea imaginilor, cât și dimensiunea fișierului m-au făcut să mă uit la noi oportunități de a ajunge la un public mai larg cu poveștile pe care le-am făcut de atâtea ori înainte și publicate în canale mai tradiționale, cum ar fi online și reviste. Acum sunt imprimate pe țesături uriașe, ceea ce nu numai că le oferă oamenilor din imagine bucuria de a se vedea mai mult decât dimensiunea reală, dar a schimbat și tipul de imagini pe care le creăm.
Mi-a plăcut în special să lucrez cu obiectivul de 55 mm, deoarece m-a adus din nou atât de aproape de oameni. Într-un loc în care atât sezonul uscat cu furtuni de nisip, cât și anotimpurile ploioase și umiditatea pot îngreuna schimbarea lentilelor, sunt recunoscător pentru un obiectiv pe care vreau să-l păstrez toată ziua. Datorită diafragmei mari și distanței focale, 55 mm a fost un obiectiv atât de grozav pentru portrete atât în interior, cât și în exterior, indiferent dacă lumina scăzută sau soarele de la amiază de la ecuator. Este rar să nu simt nevoia să schimb lentila pe parcursul unei zile întregi. Și lucrând mult la lumină scăzută în timpul nopții, documentând sarcinile de zi cu zi, cum ar fi gătitul fără lumină artificială, a fost uimitor să vezi rezultatul imaginilor făcute în întuneric aproape complet.
Lucrând într-un mediu în care energia solară este singura noastră energie, bateriile și capacitatea GFX au fost uimitoare. Ca să nu mai vorbim de dimensiunea camerei fiind confortabilă atât de ținut, cât și de transportat în timpul zilelor lungi la temperaturi ridicate.
Calitatea imaginii GFX este pur și simplu uimitoare. Lucrând cu o gamă atât de largă de clienți, cu totul, de la reportaje pentru revista National Geographic, știri zilnice și misiuni comerciale Suedia până la proiecte pe termen lung cu Proiectul Milaya, îmi doresc întotdeauna să pot profita la maximum de imagini. Ceva care începe ca o idee mică ar putea deveni într-o zi o expoziție, așa că în acel moment sunt recunoscător că am fișierele uriașe pe care să mă bazez.
Nora Lorek:
Nora Lorek este o povestitoare de documentare care se concentrează pe migrație, cultură și drepturile omului. Nora este co-fondatorul Milaya Project, o organizație non-profit care a început ca o misiune pentru National Geographic și acum leagă femeile din Sudanul de Sud din tabăra de refugiați Bidibidi cu clienții care doresc să susțină forma lor tradițională de artă de broderie.